Sunday, 10 December 2017

Baitulmuqaddis

Jerusalem dah jadi ibu kota Israel dah sekarang. Bukan Palestin.

Dan apa maksudnya tu?

"Sesiapa yang dapat menguasai bumi Palestin, dia akan menguasai seluruh dunia."

Pernah dengar kata-kata di atas? Mesti pernah kan.

Kenapa?

Secara geografikalnya, Palestin ialah jantung dunia. Jantung dunia yang menjadi rebutan dari dulu lagi. Tempat paling strategik menurut teori The Heartland.

Baitul Maqdis itu perlu jatuh ke tangan musuh dahulu , samada kita suka ataupun tidak!! Jika tidak bagaimana Saidina Isa alaihisalam akan merampasnya kembali untuk dijadikan ibu kota pemerintahan Khalifah Islamiyyah bagi seluruh umat Islam di akhir zaman !?

Bila Baitulmuqaddis dah ditakluk oleh ummat islam ingatlah Sabda Rasullullah S.A.W mengenai penaklukan Baitulmuqaddis

“ Daripada Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah S.A.W telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan satu daripadanya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari

Kenapa kita perlu risau tentang isu Palestin?

Banyak sebabnya. Dalam al-Quran ada, dalam hadis ada. Sila rujuk satu per satu. Memang banyak, dan ada ulama yang bersepakat bila Baitul Maqdis berjaya dimonopoli tiga kuasa dunia, tak lama lagi kemunculan Dajjal pula menyusul. Begitu juga Imam Mahdi.

Kita sekarang sedang bersiap-sedia nak join tentera siapa?

Dajjal?

Atau Imam Mahdi?

Tengoklah gaya hidup kita sekarang berpaksikan apa. Lebih pada dunia ke, lebih pada akhirat?

Apa yang kita dah buat? Bersedia ke kita untuk 'berperang' nanti?

Mengimbas kembali sejarah percubaan memonopoli bumi Palestin... (maafkan saya jika saya silap. Boleh rujuk pada yang lebih pakar. Ni sekadar perkongsian drpd apa yang saya faham tentang isu semasa menurut kata beberapa pengkaji hadith dan kitab)

Dulu Britain dah. Sekarang USA cuba monopoli.. lepas itu Israel. Tiga kuasa memonopoli jantung dunia.. dalam erti kata lain, kuasa Yahudi bergabung, apa maksudnya?

Maksudnya akan tercetusnya sebuah peperangan yang hanya Allah tahu bila akan berlaku.

Dunia ni dah tak lama lagi dah. Serius, dah nazak dah.
Tinggal menghitung masa je lagi..

Permasalahan Baitul Maqdis (Palestin) bukanlah permasalahan di antara Arab dan Yahudi je. Tapi permasalahan seluruh umat Islam dengan Yahudi!

Sedarkah kita? Tiap hari kita dibodohkan, dilalaikan. Bermacam taktik Yahudi untuk menjayakan agenda mereka.

Kita? Jatuh dalam perangkap Yahudi. Tapi kita tak sedar semua tu. Kita masih di dalam angan-angan dunia...

Dunia yang penuh penipuan!

Apa yang kita kejar sebenarnya?

Orang Yahudi meyakini bahawa mereka adalah umat pilihan. Kata mereka, ‘Kami anak Allah, kami dipilih untuk memimpin dunia, bangsa lain menjadi hamba kami.’

Inilah akidah Yahudi.

Persoalannya cuma pada kita sahaja, adakah kita nak berubah atau tak!... Harap kita semua sempat berubah & menjadi penegak agamaNya, moga dijauhi dari kealpaan dunia hingga terpedaya akhirnya menjerat diri mengikut Dajjal menuju kesudahan yang hina.. waiyazubillah..

Bangkitlah, wahai umat...

Bangkit dan bersiap-sedialah!

Thursday, 28 July 2016

MARAH DAPAT APA??

INFO YG WAJAR DI KONGSI:
1. Marah selama 5 minit akan menyebabkan sistem imun tubuh kita jadi lemah selama 6 jam.
2. Dendam dan Menyimpan Kepahitan akan menyebabkan imun tubuh kita mati. Dari situlah bermula segala penyakit, seperti Stress, Kolesterol, Hipertensi, Serangan Jantung, Rhematik, Arthtritis, Stroke ( perdarahan/penyumbatan pembuluh darah )
3. Jika kita sering biarkan diri kita Stress, maka kita akan alami Gangguan Pencernaan.
4. Jika kita sering merasa Khuatir, maka kita mudah terkena penyakit Nyeri Bahu.
5. Jika kita Mudah Tersinggung, maka kita akan cenderung terkena penyakit Insomnia (susah tidur).
6. Jika kita sering mengalami Kebingungan, maka kita akan terkena Gangguan Tulang Belakang Bahagian Bawah.
7. Jika kita sering biarkan diri kita rasa takut yang Berlebihan, maka kita akan mudah terkena penyakit Ginjal.
8. Jika kita suka Berfikiran Negatif, maka kita akan mudah terkena Dyspepsia ( penyakit sulit mencerna ).
9. Jika kita mudah Emosi & cenderung Pemarah, maka kita terdedah pada  penyakit Hepatitis.
10. Jika kita sering merasa "Sombong" ( menolak kebenaran dan meremehkan orang lain ) terhadap lingkungan, maka kita akan berpotensi mengalami Penurunan Kekebalan Tubuh.
12. Jika kita sering Anggap Mudah semua persoalan, maka hal ini boleh akibatkan penyakit Diabetes.
13. Jika kita sering merasa Kesepian, maka kita boleh terkena penyakit Demensia Senelis ( berkurangnya memori dan kontrol fungsi tubuh ).
14. Jika kita sering Bersedih dan rasa selalu Rendah Diri, maka kita boleh terkena penyakit Leukemia ( kanser darah putih )
Sumber dari buku “The Healing dan Discovering the Power of the Water” By : Dr. Masaru Emoto.
Perkongsian dari Dato' Dr Hj Mohd  Fadilah Kamsah

Wednesday, 29 June 2016

KUATTTTT MENGADU!

Ingat lagi tak? Zaman kecik2... Badan kecik, suara kecik, makan mkanan yang kecik2 (jajan).. Heheh! Masa tu, bila apa-apa je mesti mengadu kat mak kan? Kawan ejek ke, jatuh ke n apa je la. Kuatttttt mengadu... Sekarang? Dah besar panjang nak mengadu kat mak lagi ke? Hoho! Diri sendiri dah jadi mak ayah kat siapa nak ngadu?? ALLAH SWT.

Apa masalah anda?
....... Beritahu Allah swt;

Orang tipu anda?
........Beritahu Allah swt;

Duit tak cukup?
........Beritahu Allah swt;

Marah dengan sesiapa?
........ Beritahu Allah swt

Hati tidak tenang?
......... Beritahu Allah swt

Hidup tidak bahagia?
.......... Beritahu Allah swt

Bos tidak baik?
........... Beritahu Allah swt

Sesungguhnya Allah swt adalah sebaik-baik tempat mengadu!

Yakinlah, Dia Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Menghukum, Maha Adil, Maha Berkuasa Atas Segala Sesuatu dan Allah swt tidak pernah zalim atau menzalimi sesiapa kecuali dia yang menzalimi dirinya sendiri.

Hakikat yang ramai tidak mahu sedari dan akui atau ingati adalah, setiap perkara musibah atau ujian yang berlaku, ia adalah

1/ Penghapus dosa lampau
2/ Penambah pahala
3/ Pemberat timbangan baik/Amal
4/ Peringatan buat diri
5/ Ingatan untuk perbaiki

Kadang-kadang amalan kita tidak seberapa dan Allah swt beri pelbagai "Bonus" tambahan untuk memberatkan timbangan amalan kita.

Jika mengerti dan meneliti dari sudut hati.

Hidup kurangkan lihat kesilapan orang lain tetapi banyak cari kelemahan diri dan perbaiki.

*Tekadkan azam istiqomah untuk bangkit solat taubat, tahajud dan witir setiap awal pagi sebelum suboh.

#AzizanOsman

Saturday, 25 June 2016

PETUA POWER!

Hebatnya PETUA... Petua Orang Tua

Petua Cepat Dipinang (Ringan Jodoh)
Hendaklah dibacakan Surah Yusuf pada sebekas air yang bersih sebanyak 3 kali pada malam Jumaat. Air itu hendaklah dimandikan tiga pagi berturut-turut dan diminum 7 kali setiap hari selama tiga hari berturut-turut.

Penawar Resdung
Petua yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung (seperti sebelum kita berwuduk).Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke suatu destinasi, baik ke pejabat, bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.

Melicinkan dan Memerahkan Kulit Muka
Ambil sebiji buah tomato masak, lecek hingga halus. Kemudian pupurkan di seluruh muka. Biarkan mengering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2/3 kali.

Menegangkan Kulit Muka
Ambil tepung ubi kayu dan mentimun. Timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudian campurkan kedua-duanya dengan air sedikit. Kacau rata dan jangan terlalu cair.. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering. Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan keputihan di muka dan menjadikan kulit kita segar.

Menghilangkan Cagu
Perahkan sedikit air limau kepada kuku yg mencengkam pada daging (cagu). Biarkan selama beberapa minit. Jika boleh, potonglah kuku yg termasuk dalam daging tersebut. Lakukan 2 kali sehari dgn menitikkan air limau pada cagu. Cagu akan beransur pulih.

Menyerikan Wajah
Wanita yang inginkan wajahnya sentiasa berseri apabila dipandang bolehlah mengamalkan amalan di setiap pagi iaitu selawat sebanyak tiga kali sebelum mencuci muka dan sapukan air itu ke muka. Insyaallah akan berserilah wajah anda. Selamat mencuba.

Menghaluskan Kulit
Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

Menghilangkan Bau Badan
Potongkan limau kasturi dan buangkan bijinya. Kemudian makanlah kulit limau kasturi itu bersama airnya. Amalkan selalu. Badan Ringan Dan Bertenaga Minum air rebusan serai dan halia (yg dititik), kulit kayu manis dan lada hitam. Jika kita meminum air rebusan ini pagi dan malam insyaAllah badan akan menjadi ringan dan bertenaga. Selain itu utk meningkat tenaga wanita, amalkan pengambilan 4 biji telur mentah sehari.

Melembutkan Rambut
Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Masukkan dlm bekas. Bubuh enam camca air suam dan ramas kangkung hingga mengeluarkan lendir. Lendir itu sapukan pada seluruh rambut dan biarkan seketika. Kemudian bilas rambut dengan air bersih. Lakukan selama dua minggu.

Merawat Kulit Berkedut
Parut sebatang lobak merah yang telah dibersihkan, lalu dicampurkan bersama sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. Sebatikan bancuhan itu lalu dioleskan kepada kulit sekali sehari. Amalkan sehingga berkesan.

Melentikkan Bulu Mata
Ambil daun lidah buaya Sebelum masuk tidur, sapukan lendirnya pada bulu mata Amalkan selalu hingga bulu mata semakin lentik Menghilangkan Parut Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dgn mencampurkan sedikit air. Jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yg berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. Insyaallah ia amat berkesan utk menghilangkan parut.

Melebatkan Rambut
Ambil daun bunga raya yg bersih, ramas sehingga keluar lendir. Ambil lendirnya dan campurkan dgn sebiji telur ayam kampung beserta satu sudu madu lebah. Gaulkan sekata dan sapukan pada rambut anda. Perap dgn tuala lebih kurang 10 minit dan kemudian cuci dan bilas rambut sehingga kering. Amalkan dua kali seminggu.

Awet Muda
Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raup ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf.. Amalkan setiap pagi. Merawat Senggugut Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap barulah diminum dgn dimulai dengan selawat. InsyaAllah, senggugut akan hilang.

Kulit Cerah dan Licin
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.

Rambut
Setelah selesai makan, basuh tangan dengan air sehingga bersih. Selawat 3 kali. Tangan yg masih basah itu segera disapukan ke seluruh rambut.

Mengurangkan Dengkur
Tumbuk lumat tujuh biji badam dan campurkan ke dalam segelas susu panas. Minumlah beberapa minit sebelum tidur.

Menghilangkan Ketuat
Sapukan getah dari pelepah betik yang dipetik terus dari pokoknya. Titiskan getah itu kepada ketuat dan biarkan ia kering sendiri. Lakukan beberapa kali. Ketuat akan mengering dan luruh sendiri.

Mengempiskan Perut
1) Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih . Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung) Jika tidak mahu bengkung, lumurkan atau sapu dekat perut sahaja, amalkan setiap malam.

2) Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas. Embunkan semalaman. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil. Mengelak perut buncit Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air. Minum air setelah selesai makan Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya. Petua ini dapat mengelakkan perut buncit.

Mengekalkan Kecantikan
Kalau mahukan wajah sentiasa cantik amalkan surah Yusuf setiap malam. Di samping itu, untuk mengekalkan kecantikan, tadah air embun malam Jumaat dan sapukan ke wajah, dibuat air mandi ataupun minuman.

Menghasilkan Kulit Cantik
Amalkan meminum air campuran pucuk pegaga dan lobak merah yg telah dihancurkan .

Mengatasi Senggugut
Senggugut memang perkara biasa yang dialami oleh wanita . Namun terdapat cara yang senang untuk mengatasi senggugut . Petua ini saya amalkan dan kesannya memang menakjubkan berkat izin Allah

1) Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam. Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid .Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun. Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2biji sekali makan. Tapi kenalah cepat menelannya sebelum ia lembik. Sekali makan anda tidak akan dapat senggugut selama 3 bulan berturut-turut. Ini adalah pengalaman saya.

2) Setelah saya berada di kampus amat susah bagi saya nak amalkan petua tersebut , tapi saya amalkan minum air suam. Kesannya tanpa sedari dah lama saya tak dapat senggugut.

Menegangkan Kulit Muka Dan Menghilang Jerawat
Rebus segenggam biji kani (manjakani atau kani boleh dibeli di kedai2 India) di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yg anda inginkan. Tunggu sehingga kering dan cuci sehingga bersih. Amalkan setiap hari. InsyaAllah kulit tegang jerawat tiada.

Menyegarkan Mata Gatal dan Letih
Ambil beberapa helai daun sirih muda. Kemudian, cuci bersih. Ramas daun sirih muda tersebut dan masukkan ke dalam air suam. Selepas itu, tapis airnya. Selanjutnya rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.

Menyegarkan Mata
Ambil timun yg telah dihiris Lekapkan pada kelopak mata Pejamkan mata utk berapa ketika. Anda akan berasa kesegarannya selepas itu.

Menaikkan Seri Muka
Basuh muka anda dengan menggunakan air basuhan beras yang ketiga. Bilas dengan air bersih setelah sepuluh minit. Merawat Panau Ambil sepotong halia, tumbuk lumat dan tempelkan pada tempat berpanau. InsyaAllah, anda akan melihat hasilnya.

Mengelak Rambut Gugur
Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisar hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu. Insyaallah anda akan memperoleh rambut lebat, hitam dan berkilat semula jadi.

Mengurangkan Air Pada Faraj
Tumbuk hingga halus pucuk dan buah manjakani dan hati pinang muda. Gaulkan dengan minyak bijan dan kemudian kukus. Ramuan tersebut hendaklah dimakan ketika tengah malam.

Sihat Tubuh Badan
Setelah solat Subuh, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar di luar dan jalan tanpa memakai kasut (Mandi embun).Geselkan kaki di atas rumput yg masih berembun.

Melangsingkan Tubuh
Dua biji lobak merah dan sebiji timun diparut dan diperah airnya. Campur dgn sebiji air limau nipis dan bancuh hingga sebati. Minum dua kali sehari. Amalkan sehingga mencapai berat badan ideal

Menghilangkan Parut di Kulit
Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. Campurkan serbuk ini dengan sedikit air.. Bancuh bersama dengan bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian berparut. Lakukan sekerap yg mungkin. Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah.

Mengelak Keguguran Rambut
Ambil lemak ayam dan masak sehingga menjadi minyak. Sapukan ke kulit kepala seeloknya pada waktu malam. amalan ini juga dapat mencegah kelemumur.

Menghilangkan Bau Ketiak
Amalkan semasa mandi, gosok ketiak di atas kepala lutut. Selain itu, setiap kali lepas mandi, sapu dengan belakang tapak tangan pada bahagian bawah ketiak.

Menghilangkan Kelemumur
Perahkan air limau purut/ nipis di atas kulit kepala Lumurkan rata-rata dan biarkan beberapa jam Utk hasil yg baik, biarkan rambut anda diperapkan dgn tuala. Basuh dgn air suam. Selain itu, petua ini juga berguna utk mengurangkan pening kepala.

Rambut Gugur
Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.

Menghilang Sakit Kepala
Ambil daun lemuni (batang yg lembut sahaja) lebih kurang sekilogram. Masukkan ke dalam sarung bantal dan tidurlah menggunakan bantal tadi. Amalkan 2-3 hari dan insyaAllah anda akan berasa segar dan ringan kepala.

Menghilang Ketumbit Mata
Gesel 2 batang sudu. Sapukan bahagian yg digesel di tempat ditumbuhi ketumbit Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.

Menurunkan Berat Badan
1) Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur. Menurunkan Berat Badan

2) Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari. Perah airnya ke dalam gelas yg berisi air sejuk. Masukkan ke dalam peti ais. Amalkan minum selepas makan tengah hari atau selepas makan malam.

Mengatasi Tumit Pecah
Gosokkan tumit kaki dengan menggunakan belimbing buluh. Kemudian berus tumit kaki dengan berus lembut. Amalkan sebelum mandi.

Awet Muda
1) Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yg baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.

2) Sejurus bangun pagi, sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini. Urutkan wajah anda dgn air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat nabi 3 kali. Amalkan setiap hari urutan ini.

Mudah Bangun Pagi
Sebelum tidur, tepuk bantal tiga kali sambil berselawat ke atas Nabi s. a. w. Niat dalam hati utk bangun pagi Insya-Allah, esok terjaga dengan sendirinya.

Menghilangkan Jerawat
Campur bedak sejuk dan asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat Insyaallah, jerawat akan beransur hilang.

Meluruskan Rambut Kerinting
Perah sebiji kelapa dan ambil patinya sahaja Campurkan dgn air limau nipis. Simpan santan pekat ini di dalam peti ais sehingga atasnya menyerupai krim. Gunakan krim ini utk disapukan pada kulit kepala dan rambut keseluruhannya. Tutup kepala dgn tuala sehingga 1 jam barulah dibilas dgn bersih. Lakukan 3 kali seminggu. Anda akan dapati rambut kerinting akan lurus sedikit demi sedikit.

Menghaluskan Kulit Muka
Bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepung ubi. kacau sehingga ia menjadi larutan pekat. Pupurkan kepada muka yang telah dibersihkan. Biarkan ia mengering lebih kurang lima belas minit. Selepas itu barulah dibilas.

Memerahkan Bibir
Sapukan madu asli pada bibir tiap2 malam sebelum masuk tidur. Amalkan selalu. Insyaallah bibir anda akan merah seperti memakai gincu.

Memutih dan Mengilatkan Gigi
Ambil beberapa helai daun kelapa kering. Bakar hingga jadi abu. Gosokkan gigi anda dengan abu daun kelapa tersebut. Lakukan berulang kali dan insyaallah gigi anda putih berkilat.

Tegangkan Payudara
Amalkan meminum air kanji (air didih nasi)sebelum tidur malam. Insyaallah mujarab.

Menghaluskan Kulit Muka
Didihkan susu segar atau pun susu tepung bercampur air. Biarkan ia sejuk. Lalu disapukan kepada muka. Biarkan kering lalu dibasuh dengan air bersih.

Mengembalikan Seri Muka Selepas Bersalin
Rebus beberapa tangkai daun inai dan minum airnya tiga kali seminggu. Seeloknya pada waktu pagi dan malam. Menguatkan Gigi Selepas membuang air besar, anda berdiri seketika. Kemudian, duduk bertinggung sambil dua tapak tangan mengetuk urat paha tiga kali .Semasa mengetuk paha dengan dua tapak tangan, cengkam gigi sekuat tenaga. Selepas itu, kumur air di mulut hembuskan pada dua tapak tangan ke arah muka.

Menghilangkan Bau Mulut
Tumbuk lumat sepuluh kuntum bunga cengkeh dan tiga ulas bawang putih. Kemudian gosokkan kepada gigi dan berkumur hingga bersih. Lakukannya tiga hari sekali.

Menghilangkan Lebam Mata
Teh uncang yg telah digunakan jangan buang. Lekap pada mata dan biarkan semalaman. Lakukan 3 kali seminggu ketika hendak masuk tidur.

Menghapuskan Urat Timbul Di Kaki Sewaktu Mengandung
Belah beberapa ulas bawang putih lalu ditenyeh kepada urat yang mula timbul. Amalkan selalu.

Mengelak Santau
Untuk mengelakkan santau melalui makanan, pastikan sebelum menjamah makanan ,rasa lelangit kita dengan lidah. Kalau lelangit tu terasa kesat tanpa rasa geli, jangan makan makanan/minuman atau pun tutup kedua-dua belah telinga kalau tak dengar bunyi berdengung, berhati-hatilah dgn keadaan sekeliling. Untuk mengelakkan santau melalui angin, jangan amalkan tidur bertentangan dengan pintu.

Meminimumkan Gangguan Semasa Tidur
Biasakan bangun awal pada waktu pagi kerana boleh menyebabkan seseorang itu cepat merasa mengantuk pada waktu malam. Lakukan senaman kerana ia menjadikan seseorang itu cepat letih dan mengantuk. Hilangkan segala masalah dengan mempraktikkan hobi anda seperti membaca, bermain atau berjenaka dengan anak dan isteri. Ingatlah Allah sebelum tidur dan bertawakal kepada Nya setelah kita yakin dengan segala kerja disiang hari itu adalah ibadat.

Menghilangkan Sakit Kepala
Ambil sebiji bawang putih, hiris nipis dan tampal pada kiri dan kanan pelipis. Bawang tadi akan menyedut bisa pada kepala tadi dan biarkan semalaman. Hirisan bawang tadi akan tanggal sendiri apabila mengering dan sakit akan beransur hilang. Pelipis akan berwarna merah kehitaman tetapi akan mengelupas dalam sehari dua.

Selamat mengamalkan nya...

Saturday, 4 June 2016

MENU-MENU SAHUR TERBAIK DARI SODAQ KITCHEN.. JOM!!


 Assalamualaikum dan salam Ramadan 


Post kali ini KH nak berikan sedikit informasi khas buat rakyat-rakyat Seremban juga buat semua pembaca KH yang tidak dilupain. Eh! Kok Indonesia ye? HAHA!

Baik, untuk pembaca lebih jelas, Sodaq Kitchen ada bagitau KH bahawa kedai mereka akan dibuka sepanjang bulan Ramdhan yang bakal tiba dua hari lagi ni. Jadi, KH diminta untuk mewar-warkan berita gembira ni ke seluruh pelusuk Seremban khas nya dan seluruh alam umum nya.. KIKIKI!

Kepada yang tak kenal lagi Sodaq Kitchen, mari KH kenalkan. Tengok sendiri gambar-gambar bawah ni in shaa Allah kenal lah kang. HAHAH!

sodaq kitchen, nasi kak wok 

Lokasi kedai ni senang je, di Seremban 2 yang pasti dan semua tau taman rekreasi City Park kan? Ye... Dah dekat dah tu. Senang cakap, berhadapan kompleks mahkamah seremban2, bersebelahan AMANAH RAYA. Jalan nak masuk City Park tu dah boleh nampak kedai ni. Okeyh, sekarang KH nak sampaikan informasi utama yang dijanjikan.


WAKTU OPERASI KHAS:

SABTU, 4/6/16 dan AHAD, 5/6/16
9.00 pagi - 5.00 petang

*SEPANJANG RAMADHAN
Selepas tarawikh - Sahur
(10.00 malam - 6 pagi)

SEBARANG PERTANYAAN, HUBUNGI EN ADI 013-3955934


Haa.. jadi, mudahlah untuk anda semua mengunyah-nguyah apa yang ada selepas solat tarawikh tu kan. yelah, solat tarawikh di Masjid al-Hussain kat belakang Sodaq Kitchen je. Masjid besar kat Seremban 2 tu kan, yang warna putih suci tu. Indah sangat masjid tu KH suka. Meh KH belanje gambar sikit, kot ada yang tak kenal masjid ni....
Masjid Al-Hussain
Masjid Al-Hussain diwaktu malam
Suasana keindahan dalam masjid, dari ruang solat muslimat
Suasana keindahan diwaktu malam

Cantik kan?? Haa.. Dah tau kan cantik, Jom kita ramai-ramai solat di masjid Al-Hussain ni. Lepas solat baru la boleh panjangkan kaki kita dan tayar kereta kita ke Sodaq Kitchen pulak. HIHI!

Sekarang KH nak kongsikan menu-menu yang disediakan pulak. Menurut Sodaq Kitchen (SK), mereka akan menyediakan menu istimewa mereka iaitu nasi kak Wok seperti biasa. Namun SK akan menyediakan menu tambahan untuk bersahur. Istimewa kata nya walaupun biasa. Iaitu... tengok bawah ni....... 

MENU UTAMA, NASI KAK WOK!

nasi kak wok seremban
KAK WOK WOK WOK!! 

Menu tambahan untuk bersahur, selain nasi kak wok Sodaq Kitchen sediakan : 

Roti bakar gandum + kale (kubis daun) + telur dadar + keju 

Roti tinggi serat (whole grain) + mentega kacang + hirisan pisang 
Menu yang akan dipertimbangkan kata nya.
Tapi wow jugak kan. Kenyang lebih dari makan nasi lagi tu.

Oatmeal bakar
Paket oatmeal

Ok semua setakat ini je rasa nya informasi yang KH perlu sampaikan. Jadi, jom puasa jom sahur jom3!!! kat Sodaq Kitchen lah mana lagi. Kan ada menu best in the town tu. Kenyang sampai ke petang katanyaaaaaa....... HAHAK! OVER KO NI TAW! BYE!!!



Friday, 27 May 2016

JOM BERNASIK KAK WOK KAT SEREMBAN DUA JOM!


nasi kak wok, seremban, nasi viral

Comel nya budak tu....... EH EHH!!! lain nak dicerita lain yang ditaip. Hmm... Ni, KH nak kongsi sikit pasal makanan viral sekarang ni. Tengah hot meletup kebabow dusyum dusyummm (siap percik bunga api you). HAHAK!

Siapa dah rasa nasi kak wok di Seremban 2? Ini la kodai nyo (tetibe speaking nogori lak ai), SODAQ KITCHEN. Lokasi kedai ni senang je nak cari sebab dah ramai yang jumpa tu pasal la senang. KIH3! ok2.. Landmark mula2 sekali kedai ni berhadapan dengan kompleks mahkamah seremban 2, kemudian korang cari AMANAH RAYA. Haaa kek sebolah tu lah kodai eh sodaq kitchen ni. Kalau tak jumpo roger la abang ni 0133955934. Tengok gambar bawah ni hah, lagi sonang, macam makan kacang.


                              



Jemput la datang kedai Sodaq Kitchen ni dan rasa hidangan pantai timur iaitu nasi kak wok yang tengah viral ni. Sekurang-kurang eh, tak do la tokial-kial bilo kawan sembang pasal nasi viral ni kan. Mano tak eh, sekarang mano nak dapek ha makan sodap-sodap tambah plak ayam lagi dengan hargo RM4? payah nak dapek hah! baru semalam ado org somban share kek group somban, makan nasik ngan ikan n ais kosong dibantai ha RM10! padan muko eh... tak dapek den nak nolong ha. Datang Sodaq kitchen baru dapek nolong, makan nasi kak wok baru RM4. Siap PERCUMO air sirap ha. Tak ndak?? Tak ndak jangan dipakso2, tengok yo la gamba nasi kak wok ni ha yo! HAHA!

                                     nasi viral, nasi kak wok

Yang ponting air sirap FREE
Abang bomba pun suko 
nasi ayam
Nasi ayam pun ado ha

JOM LA SEMUA YA, KITA PAKAT SERBU!!!!! hahaha

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                 ***Iklan Taknak Dibayar***

SODAQ KITHEN pesan, jika ada sesiapa individu mahupun mana-mana organisasi ingin membuat tempahan untuk berbuka puasa, anda dialu-alukan. Tempahan boleh dibuat dengan menghubungi sehari atau 2 HARI lebih awal. Sebarang pertanyaan boleh hubungi en. Ady 0133955934. TQ TQ!

                                                



Sunday, 8 May 2016

SELFIE DULU vs SELFIE SEKARANG

Rasa-rasanya siapa manusia pertama yang ber'selfie'? Orang dulu-dulu pandai selfie ke tak ye..?

Haaa... Korang jangan ingat selfie ni wujud lepas segala macam media sosial fames tau. Sebenarnya selfie dah lama wujud ! ye! Dah lama, tengok bawah ni buktinya.

first selfie

Kan... Dah tentu la masa ni facebook, instagram, twitter dan lain-lain semua tak ada lagi. Gambar ‘selfie’ terawal dah pun dirakamkan pada tahun 1909 oleh sekumpulan jurufoto di Manhattan yang bernaung di bawah syarikat The Bryon Company.


Pemilik syarikat, Joe Bryon bersama rakan-rakannya telah merakamkan gambar mereka di atas bumbung bangunan 5th Avenue, New York.



Kamera apa la agaknya tu ek

Ok. Itu selfie zaman dulu. Macam mana pulak selfie zaman sekarang di tahun 2016 ni ek? Sudah tentu jauh lebih kreatif, cantik, warna gambar menarik sebab boleh edit-edit dulu sebelum post, boleh pilih-pilih dulu nak tunjuk material-material yang konon mewah sebagai background, acah-acah cute aca-acah hensem kan..... HAHAHA!! Sorry, KH lepas je. Kan realiti sekarang macamtu kan. #peace

SELFIE ZAMAN SEKARANG MACAM NI..........



Habang sado kau! 

BETUL TAK????!! Hihihihihi... Ok babai ..







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...